Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Forlagskonsulent Zofie Winther – et drømmescenarie at kunne arbejde med alle musikforlag på én gang

24-årige Zofie Winther er ansat som forlagskonsulent i afdelingen International og Forlag, og varetager sammen med kollegaer relationen til Kodas 50 største musikforlagsmedlemmer.

"I bund og grund er mit job egentlig bare at være ’the go-to-person’ for musikforlagene, så de kun skal henvende sig til én Koda-medarbejder. Hvis de har spørgsmål til Koda, så finder jeg svaret til dem, og hvis de har ønsker til Koda, så er vi også meget lydhøre over for det. Det er vores opgave at formidle det videre internt og finde ud af, hvad vi kan gøre. Det kunne for eksempel være ønsker til Mit Koda, Forlagsforum, Forlagsnyhedsbrevet, vores generelle måde at være i løbende dialog med forlagsmedlemmerne og få tingene til at give mening for dem," fortæller Zofie Winther og fortsætter:

"Der ligger også en del formidling i jobbet. Koda er en kompleks organisation, og jeg/vi kan forhåbentlig bidrage til at simplificere det lidt – at gøre det ’spiseligt’. Jeg har også andre opgaver, og sidder blandt andet med noget analyse- og noget testarbejde, så der er nok at se til. Vi deles om opgaverne i afdelingen, men ingen tvivl om, at jeg også er her for at aflaste og for at sikre, at vi har mulighed for at kunne vende hurtigt tilbage. Det er et område, hvor der sker rigtig meget," uddyber Zofie Winther.

International og Forlag – en forholdsvis ny afdeling

Mange større forlagsmedlemmer har spørgsmål, som knytter sig til udbetalinger fra udlandet, og på den måde giver det rigtig god mening med den nye afdeling, mener Zofie:

"Jeg tror meget på vigtigheden i gode og stærke relationer, som kan løfte én fremad. Når det gælder musikforlagene, så prøver vi at bygge en stærk relation op til dem. Men for at pleje denne relation, skal vi jo også kunne imødekomme deres krav og ønsker i forhold til at få noget mere specificeret på udland og for eksempel nogle hurtigere sagsbehandlingstider, og det ligger jo ikke i vores hænder, hvor hurtigt vores søsterselskaber afregner. Men hvis man får bygget en god relation op til søsterselskaberne, kan det forhåbentlig udmønte sig i, at det kommer til at lette processen i det lange løb, og på den måde være mere lukrativt for alle."

Drømmejobbet – forlagskonsulent hos Koda

Zofie Winther har været ansat siden den 2. januar i år, og har altid, i den tid hun har været interesseret i at arbejde i musikbranchen, ønsket sig at arbejde hos Koda:

"Jeg kendte en del herinde i forvejen, så på den måde var jeg heldig. Jeg blev færdig i juli måned i år fra Rytmisk Musikkonservatorium, hvor jeg har taget en bachelor i Music Management. Jeg flyttede til København i 2016, og i den periode har jeg løbende arbejdet blandt andet med afvikling for PROMUS – primært under SPOT Festival/SPOT+, hvor det i år var mit femte år, hvor jeg afviklede speed meetings. Det har også været med til, at jeg har et relativt stort netværk inden for musikforlagene, og allerede havde det, inden jeg startede på Koda. Jeg har også arbejdet for Roskilde Festival, hvor jeg har assisteret Musikdivisionen med afvikling, og så har jeg været på Alive Festivalen i tre år som backstage ansvarlig, og siden Hotel Cecil åbnede, har jeg også været en fast del af afviklerholdet der,"fortæller Zofie om sin baggrund og uddyber:

"Jeg kan vitterligt ikke klappe i takt, men jeg er ligesom alle andre storforbruger af musik. Jeg stod til en kedelig koncert på SPOT Festival i 2013 eller 2014 og mit blik begyndte at vandre. Jeg opdagede, at der foregik noget ude bagved, hvor der rendte folk rundt og fiksede ting. Det var noget helt nyt, der gik op for mig. Jeg begyndte at overveje, hvordan jeg kunne blive en del af det, der foregik omme bag scenen, og det var på det tidspunkt, hvor der begyndte at dukke kurser op indenfor musikbranchen. Jeg tog først et kursus i Roskilde og så et på PROMUS, hvor jeg bl.a. mødte et par af mine nuværende kolleger fra Koda. Derfra vidste jeg, hvilken vej, jeg skulle gå. Jeg er ikke ret kreativt tænkende, men er meget organiseret og struktureret i min tilgang til tingene, og det er også her, at jeg har noget at tilbyde musikbranchen. Under afviklingerne på SPOT, blev jeg meget interesseret i forlagsarbejde og synch især. Jeg vidste dog ikke, hvad min indgang skulle være eller i fald, hvilket forlag, jeg ville arbejde for. Så da min stilling hos Koda blev slået op, tænkte jeg, at nu kunne jeg arbejde for alle musikforlag på én gang, så det er på mange måder mit drømmejob," afslutter Zofie Winther.

To hurtige til Zofie:

Hvad lytter du til af musik?

Jeg nørder ikke bevidst musik, for jeg har simpelthen ikke den faglige forståelse af det. For tiden har jeg skamlyttet til Bon Ivers nye album (i,i, red.). Jeg lytter også meget til Khruangbin, som er en trio fra Texas, flyvsk, surf-agtigt og meget lækkert. Jeg lytter også til Bremer/McCoy, Babe Heaven og det danske band, Takykardia. Jeg er nok primært til indie, men lytter i grunden til rigtig meget forskelligt og også til en del ny, dansk musik. For mig er SPOT Festival årets bedste højtid.

Hvad har din bedste musikalske oplevelse været?

Det var helt klart David Byrne på Roskilde Festival sidste år. Jeg havde arbejdet på Roskilde det meste af dagen, og havde ikke sat mig ind i programmet. Jeg fik fri og mødtes med nogle venner, og der begyndte at være en buzz omkring David Byrne, som jeg knap nok vidste, hvem var. Det var en fantastisk oplevelse, og koncerten var på intet tidspunkt statisk, da alle musikere havde deres instrumenter på og bevægede sig rundt på scenen i formationer. Grunden til, at den koncert talte så meget til mig, var, at jeg havde været et år på udveksling i Brasilien, og havde udviklet en forkærlighed for brasiliansk musik. Den forkærlighed for musikken, som jeg oplevede, at folk havde i Brasilien, manifesterede sig også til koncerten med David Byrne. Jeg kendte ikke repertoiret på forhånd, men var alligevel helt fanget. I Brasilien hedder koncerter bare ’shows’, og koncertbilletten er altid en trøje, så alle har ens trøjer på. Og de optrædende bands har altid en koreografi, og ofte oplever man 8.000 mennesker, der bare danser sammen til en koncert. Det har givetvis også været et af de frø, der blev sået i mig, rent musikalsk.