Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Mød Proceskonsulent Tina Rasmussen – Kodas AV-ekspert

Siger man cue-sheet, er det nærmest synonymt med proceskonsulent, Tina Rasmussen. Med 22 års erfaring fra Koda alene – alle inden for AV-området, og en baggrund fra det australske søsterselskab, APRA, er det ikke uden grund, at Tina Rasmussen kaldes Kodas AV-ekspert. Få et kig ind i maskinrummet hos Koda, og mød en engageret proceskonsulent fra Kodas afdeling for musikrapportering.


Hvad er dit arbejdsområde hos Koda?

"Jeg bliver nok kaldt AV-ekspert i dag. Jeg har været her i 22 år, og har altid arbejdet med rapportering, så jeg har en vis erfaring lige præcis inden for det område. Jeg startede med at arbejde med gudstjenester, kirkekoncerter og registrering af salmer. Og så gik det over til, at jeg overtog radio/tv-området fra en medarbejder, der stoppede, og jeg specialiserede mig inden for AV-området, altså alt, hvor der er lyd og billede. Det daglige arbejde består bl.a. i at optimere vores arbejdsprocesser, samt at sikre at vores data til afregning er korrekt og følger vores regler. For tre år siden blev jeg medlem af Cisacs AVX gruppe, hvor vi arbejder på at ensrette og forbedre udveksling af AV-data mellem selskaberne. Og så er jeg med i en cross industri gruppe hvor både selskaber og forlæggere deltager. Jeg samarbejder også med Kodas Udlandsafdeling i forhold til AV-relaterede emner. Sammen besøger vi søsterselskaber i udlandet – ex Japan, hvor vi har været for at være kritiske i forhold til de penge, vi får hjem. Er der nogle ting, vi ved er solgt til ex Japan, så forventer vi også, at der kommer en afregning, og så har vi mulighed for at stille spørgsmål til det, der er kommet. Jeg stiller typisk spørgsmål til AV-området og opfordrer til brug af vores internationale database, CIS-AVI. Bruger man denne, kører alting elektronisk, og der sker ikke tastefejl. Jeg deltager ofte i Forlagsforum - typisk i forbindelse med cue-systemer, afregning af reklamer, og andet, der har med tv- eller onlinerapportering at gøre."

Hvilke projekter optager dig for øjeblikket?

"Lige nu arbejder jeg på et helt nyt cue-system, som er noget musikforlæggerne også vil få adgang til – med release her i foråret. Vi er tre selskaber, der har slået vores databaser sammen: TONO, Teosto og så Koda, så vi får én stor database, som indeholder alt fra de tre selskaber samt hovedoplysningerne på alverdens cue-sheets, der ligger i CIS-AVI. Det betyder, at vi ikke skal gå fra system til system for at bestille musikoplysninger hjem på udenlandske AV-produktioner, hvilket kan være en langsommelig proces. På den måde kan vi optimere arbejdsprocessen og arbejde mere effektivt. Det betyder også, at cue-sheets i Mit Koda bliver udvidet med flere data, som kan være brugbare for musikforlæggerne. Det glæder vi os til at kunne præsentere på Forlagsforum midt på sommeren."

Hvad lavede du, før du kom til Koda?

"Før jeg kom til Koda, var jeg ansat hos APRA, som er det australske søsterselskab. Jeg var immigreret til Australien og troede egentligt ikke, at jeg skulle hjem igen på noget tidspunkt. Jeg boede der i fire år, og arbejdede for APRA i to til tre år. Min daværende kæreste arbejdede på et musikforlag og kendte én, der arbejdede hos APRA, og de havde en arkiveringsstilling ledig, så den fik jeg. Jeg arkiverede papirer i mapper i deres Markedsafdeling, og så var jeg nysgerrig. Hver gang nogen gik på ferie, spurgte jeg, om jeg måtte lave deres arbejde, og det fik jeg lov til. Så jeg lærte rigtig meget i den licensierings-afdeling. Jeg fik også tilbudt stillinger, men vidste på det tidspunkt, at jeg ville hjem, så det ville jeg ikke tage imod. Da jeg skulle hjem, ringede jeg til Koda og spurgte, om der var nogle stillinger, og spurgte, hvem jeg skulle skrive til. Og inden jeg tog hjem fra Australien, fik jeg en telefax, hvor jeg blev spurgt, om jeg ville komme til samtale. Jeg startede allerede to uger efter, at jeg kom hjem."

Hvad er din baggrund?

"Jeg er ikke uddannet. Jeg har min gymnasieuddannelse, og så er det learning by doing. Det er for mig den bedste måde at lære på – jeg skal have det gennem fingrene. Jeg er ikke så god til bare at sidde og lytte, men giv mig en computer, og lad mig prøve det – så begynder jeg at udforske alle hjørner. Jeg har også været heldig at have en chef (stort set den samme gennem alle årene), som har set noget potentiale i mig, og som har givet mig lov til at prøve ting af, og teste, hvor langt jeg kan gå."

Hvad er det bedste ved at arbejde hos Koda?

"Det vigtigste for mig ved at være hos Koda er, at jeg kan blive ved med at være engageret. Jeg holder af, det jeg gør, og jeg tror på det. Det er det, der driver mig, samt dét at der løbende kommer nye udfordringer. Hvis der ikke sker en udvikling, og jeg ikke får lov til at prøve mig selv af på nye punkter, så går jeg lidt i stå. Så fordi, jeg får lov til det, er det spændende at være her. Og så er det et skønt hus at være i og nogle dejlige mennesker at være sammen med. Det betyder også meget. Omgangstonen er god og fri, man kan sætte sig og tale med direktøren over frokost – alle er lige og der er stor ’frihed under ansvar’. Vi yder alle sammen, og det er det, vi bliver nødt til, hvis vi skal nå nogen vegne, og det er der tillid til."

Hvad lytter du selv til af musik?

"Det er mest melodisk musik - meget dansk musik faktisk. Jeg er ikke typen, der har en bestemt artist, som jeg følger. Det er sangen, der fanger mig. Jeg er glad for dejlige stemmer, der har karakter. Jeg lytter selvfølgelig også til udenlandsk musik, og gerne noget, man kan danse til (Tina dyrker Nia-dans, som er en kombination af bl.a. yoga, moderne dans og taekwondo), noget man kan synge med på, og noget, der gør mig glad. Men det kan også være mere stille musik, som giver en stemning."

Hvad har din største oplevelse været rent musikalsk?

"Der er to oplevelser – i hver sin kategori, og de er begge fra min tid i Sydney. Den ene var, da jeg så Victor Borge, og oplevede hans musikalitet – det var et par år, før han døde. Jeg var der egentlig i arbejdsmedfør for at undersøge, om der var beskyttet dansk musik. Det var en helt særlig oplevelse. Den anden var også i Sydney. Det var en koncert med Harry Connick Jr., som kan spille på alle instrumenter, og det gjorde han. Han gik fra det ene instrument til det andet, er fantastisk dygtig og en stor performer. Herhjemme har jeg været rigtig glad for Skanderborg Festivalen, hvor jeg har hørt fantastisk mange gode koncerter, og hvor de optrædende virkelig har en nerve, når de optræder i bøgeskoven. Jeg spiller ikke selv noget instrument, men elsker altid gerne at synge med."