Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Generativ AI - tips, tendenser & konsekvenser

Generativ AI er braget igennem lydmuren – og udviklingen fortsætter i et tempo, som de færreste havde forudset. Men hvad betyder det for dig som sangskriver og komponist? Hvordan kan du bruge AI, når du skaber musik? Hvordan arbejder musikforlagene og Koda med at håndtere dine musikrettigheder i denne fagre og nye verden? Og ikke mindst – hvad siger krystalkuglen om fremtidsperspektiverne for den teknologiske udvikling og musikken?

Denne artikel er et øjebliksbillede fra juni 2024. Som vi skriver, går udviklingen utroligt hurtigt på området for generativ AI. Det er derfor forventeligt, at elementer i teksten kan ændre karakter.


I midten af juni afholdt Autor, DKF, DPA, Musikforlæggerne og Koda et seminar, hvor vi blandt andet havde inviteret DJ Noize og Vita Dosa, som demonstrerede, hvordan de bruger AI i deres sangskrivning og produktion. Christian Fløe Svenningsen fra GL Music gjorde os klogere på, hvordan AI influerer deres arbejde, mens Sofie Hvitved, som er seniorforsker for Instituttet For Fremtidsforskning kastede et blik ud i fremtiden iført AI-briller. Kodas Tech Scout, Nicolai Franck, fortalte om, hvordan Koda arbejder for at sikre sangskrivere og komponister i den generative AI's tidsalder, og hvordan Koda forvalter sange, hvor generativ AI er anvendt. Læs med og se, hvad AI betyder for dig.

Sådan arbejder Koda med AI

Kodas Tech Scout, Nicolai Franck fortalte om, hvordan Koda arbejder med at sikre sangskrivere og komponister i en AI-tidsalder. Koda fokuserer i øjeblikket på fire hovedområder:

  1. Ophavsret og politik: AI-virksomheder skal spørge om lov og betale for brugen af ophavsretligt beskyttede sange og sangtekster til træning af deres AI-modeller.
  2. Værkregistrering: Koda har udviklet klare retningslinjer for registrering af sange, hvor AI har været anvendt i sangskrivningsprocessen. Vi hilser ny teknologi velkommen, men beskytter samtidig det menneskeskabte.
  3. Regulering af AI-genereret musik: Lovgivningen skal sætte rammerne for brugen af fuldt AI-genereret musik. Der skal betales for denne brug til de oprindelige rettighedshavere, hvis værker er hele grundlaget for at AI-virksomhederne kan bygge og udbyde deres AI-musiktjenester.
  4. Licensering: AI-tjenester, der ønsker at bruge Kodas medlemmers værker, skal indgå aftale om licensering.

” I Koda hilser vi ny teknologi velkommen, men vi ønsker samtidig at sikre de bedste rammer for den menneskeskabte musik og kultur. Vi arbejder indgående for at sikre, at Kodas medlemmer får fair betaling, når tech-virksomhederne udnytter medlemmernes ophavsretligt beskyttede sange til at træne de AI-modeller, som muliggør at de kan udbyde AI-tjenester,” fortalte Nicolai Franck og fortsatte:

”Til syvende og sidst er det en politisk opgave at definere klare spilleregler, som sikrer et bæredygtigt musikliv i AI’ens tidsalder. Det er en opgave, der skal løses i fællesskab, og derfor samarbejder Koda både nationalt og internationalt med andre organisationer for at råbe politikerne op”.

Brugen af generativ AI i musik kan overordnet inddeles i fire brugsscenarier:

  • Stemmekloning og deep fakes: AI kan efterligne stemmer fra fx kendte kunstnere, hvilket uden tilladelse er problematisk og kontroversielt. Teknologien kan også bruges til at genskabe døde kunstneres stemmer eller som et kreativt værktøj, hvor man fx kan synge på andre sprog med en klon af ens egen stemme.
  • AI-assisterede sange: AI kan fungere som en co-writer, der genererer idéer og igangsætter kreative processer, men også fintuner kunstnerens idéer.
  • 100 % AI genererede sange: Musik, der er fuldstændig skabt af AI, er ved at blive mere almindelig og sværere at skelne fra menneskeskabt musik. Dette kan potentielt blive en stor og ulige konkurrent til menneskeskabt musik.
  • Stem splitting og lydtransformation: AI kan adskille individuelle spor i en indspillet sang, som det blev demonstreret med den nye Beatles-sang ”Now and Then” i slutningen af 2023. Teknologien kan også bruges til at transformere lyden på en sangs enkelte dele.

Se yderligere om, hvordan Koda arbejder med AI.

AI fra musikforlæggerens perspektiv

Christian Fløe Svenningsen fra GL Music fremhævede tre hovedområder:

  1. AI artister: AI skaber nye måder at præsentere kunstnere på, såsom Naevis og Aespa. Christian bemærkede, at "vi er i starten på et nyt eventyr og ikke på kanten af afgrunden."
  2. AI værktøjer: AI-genererede stemmer bruges til pitches, der senere udføres af menneskelige sangere. Dette gør det muligt at præsentere ideer hurtigt og effektivt.
  3. A&R bias og AI: Værktøjer som Disco bruger autotagging til at klassificere musik, hvilket gør det lettere at finde og sortere musik. AI er et værdifuldt værktøj til at øge effektiviteten og opnå hurtigere resultater. Christian beskrev AI som "den bedste sparringspartner du kan få."

Se klip fra Christian Fløe Svenningsens præsentation.

DJ Noize's erfaringer med AI

DJ Noize (Kim Sæther) demonstrerede, hvordan han bruger AI-assisterede værktøjer som ElevenLabs, StableAudio og Aiva til at skabe og effektivisere musikproduktion. AI hjælper med at skabe demoer og pitches hurtigt, hvilket er en stor fordel i musikbranchen. Han understregede også vigtigheden af at betale for samples og få klare aftaler på plads.

Se DJ Noize arbejde live med AI på Kodas scene.

Vita Dosa's kunstneriske brug af AI

Producer og sangskriver, Vita Dosa (Sandra Vitayarat Frederiksen) forklarede og demonstrerede, hvordan hun integrerer AI i sin kreative proces. Vita Dosa bruger visuelle AI-værktøjer til at skabe indhold, som inspirerer til skabelsen af hendes musik. Hun arbejder med AI-programmer som ChatGPT og DALL-E for at generere tekster og visuelle ideer, som hjælper med at udforske nye kreative retninger.

"Jeg har en sparringspartner i maskinen," forklarede Vita Dosa, og tilføjede at AI hjælper hende med at blive skarpere på hendes kunstneriske vision.

Se Vita Dosa arbejde live med AI på Kodas scene.

Fremtidsperspektiver ved Sofie Hvitved

Sofie Hvitved, fremtidsforsker og seniorrådgiver fra Instituttet For Fremtidsforskning, diskuterede mulige bud på fremtidsscenarier for AI og musik. Hun fremhævede potentialet for hyperpersonaliseret musik og nye økosystemer, men også udfordringerne ved digitaliseringen. Hun understregede vigtigheden af at forstå AI's kreative potentiale og de etiske spørgsmål, det rejser.

"Den kunstige intelligens, vi ser i dag, er den dårligste, vi nogensinde kommer til at opleve", afsluttede Sofie Hvitved.

Se uddrag fra Sofie Hvitveds tanker om fremtiden.

 

Bio

CHRISTIAN FLØE SVENINGSEN er partner og forlagsdirektør hos det danske uafhængige GL Music Entertainment A/S. Han kom til virksomheden i 2013, efter en karriere, der spændte over blandt andet ledelse, label A&R, live touring og tour management. Hans arbejde spænder over kreativt udgivelses-A&R-arbejde, sangskriver- og producer-udvikling, samt sync både i en pitching- og musiksupervisionskapacitet. 

SOFIE HVITVED er fremtidsforsker, seniorrådgiver og mediechef ved Instituttet for Fremtidsforskning i København. Hun er særligt engageret i krydsfeltet mellem medier og teknologi, og hvordan fremtidens medielandskab kommer til at udfolde sig. Hun arbejder i øjeblikket med fremtiden for Metaverset samt er leder af projektet Future Nordic Media Landscape 2030. Sofie baggrund i mediebranchen, blandt andet hos DR (Dansk Radio) og som partner og CEO i mediehuset Luksus. 

NICOLAI FRANCK arbejder som Tech Scout i Koda. Hans opgave er at sikre, at Koda er klædt på til at møde de udfordringer og muligheder, som den teknologiske udvikling fører med sig. Her har AI fyldt stort set alt, siden han startede i Koda 1. maj 2023. Nicolai Franck er tidligere techjournalist, hvor han har dækket den teknologiske udvikling tæt i mere end 10 år – bl.a. har han arbejdet en længere årrække i DR. Han har også en baggrund i musikbranchen som artist manager.

SANDRA VITAYARAT FREDERIKSEN er en musikproducer, vokalist og sangskriver, der tidligere har arbejdet på sine egne udgivelser under aliaset Mendoza og nu som Vita Dosa. Hun inkorporerer hyperpop-mentaliteten i sit arbejde, hvor digitale muligheder mødes med analoge arbejdsgange. Hendes inspiration spænder fra noise til trailer-musik, hvilket resulterer i en fusion af IDM, pop og punk. Hendes mål er at skabe en lyd, der er ærlig, hjerteskærende og repræsenterer en dystopisk fremtid.

DJ NOIZE er en dansk hiphop DJ, der har opnået stor anerkendelse i udlandet på grund af sine evner på et par Technics 1210'ere. I 1992 fik Noize sin første titel som sjællandsmester i mix. Derefter fulgte fem titler som danmarksmester frem mod år 2000. Han vandt andenpladsen i verdensmesterskaberne i 1994 og 1995, samt en førsteplads i 1996. I 1994 vandt han 'New Music Seminar DJ Battle', samt 'Turntable Techniques' i 1998. DJ Noize har indgået i en lang række samarbejder, heriblandt med den danske producer Sonny B aka DJ Typhoon på udgivelserne under titlen 'Nobody Beats The Beats'. Han har været en del af hihoppgruppen Double Mouth og er en femtedel af gruppen Maj