Stock
12. september 2024
For femte år i træk viser Kodas kønsstatistik, at det halter gevaldigt med ligestillingen i dansk musik, hvor kun 10 procent af de penge, Koda udbetaler, havner i de kvindelige musikskaberes lommer. Samtidig er kvinders andel blandt de højest indtjenende den laveste i fem år. Kodas forperson kalder det nedslående og opfordrer til, at hele branchen tager ansvar.
Musik fra kvindelige sangskrivere og komponister bliver kun spillet i et omfang, der gør, at de modtager 10 procent af Kodas samlede udbetalinger.
Det er stadig konklusionen efter den femte kønsstatistik i træk, som Koda står bag. Kvinderne, der blot udgør 20 procent af Kodas medlemmer, modtager nemlig kun 10 procent af de samlede udbetalinger fra områder som streaming, radio, TV og koncerter.
Vi når aldrig i mål, hvis ikke vi får hele musiklivet til at trække i den samme retning
- Loui Törnqvist
Samtidig er kvinders andel blandt de højest indtjenende faldet støt siden den første kønsstatistik udkom i 2020, og andelen er lige nu den laveste i perioden. For andet år i træk er der ingen kvinder på top 10-listerne over de mest indtjenende rettighedshavere på Kodas største udbetalingsområder.
“Den store og nedslående nyhed er, at der i fem år ikke har været nogen generel positiv udvikling,” udtaler Loui Törnqvist, forperson i Koda og slår fast, at hele musikbranchen må tage ansvar og sammen løse problemerne med den store ulighed i dansk musik.
Nøgletal
Se alle tal i Kodas kønsstatistik 2024
“Ligestilling sker ikke af sig selv. Vi ved godt, at det kræver et langt og sejt træk, hvis vi skal opnå en mere lige kønsbalance. Men vi når aldrig i mål, hvis ikke vi får hele musiklivet til at trække i den samme retning. Det er derfor, vi nu opfordrer hele branchen til at tage ansvar. Der sker heldigvis rigtig meget på det område lige nu, men vi skal have alle med,” udtaler Loui Törnqvist.
Den nye kønsstatistik kommer i kølvandet på DR’s dokumentar om sexisme i musikbranchen, hvor 150 kilder stod frem med vidnesbyrd om krænkende adfærd og et generelt sexistisk miljø i den danske musikbranche. Samtidig vidnede undersøgelsen “Hvorfor er der så få kvinder i musikken” fra 2022, der byggede på 6.000 vidnesbyrd fra medlemmer af Koda og Gramex, om udbredt sexisme, fordomme og uregulerede arbejdsforhold for kvinder i dansk musik.
”Vi ved, hvad årsagerne til uligheden er. Vi har hørt historierne. Foretaget analyserne. En mere lige kønsbalance kræver en indsats på mange niveauer, blandt andet et opgør med flere årtiers usund kultur og indgroede kulturelle vaner. Den slags går ikke væk af sig selv. Det er svært at ændre en hel struktur. Men jeg er sikker på, det godt kan lade sig gøre. Jeg synes faktisk, det er en forpligtelse,” udtaler Loui Törnqvist.
Et af få lyspunkter i årets kønsstatistik er en stigning i radioindtægterne hos de kvindelige medlemmer af Koda. Det vidner om, at det med de rette tiltag kan lade sig gøre at rette op på ubalancen. Men det kræver, at hele musikbranchen står sammen, mener Loui Törnqvist, der især efterlyser, at streamingtjenesterne tager et større ansvar.
“Vi kan se, hvor meget det gør en forskel, når DR arbejder systematisk og målrettet med at fremme ligestilling. Men der er lang vej igen, og vi mangler især, at de store musikstreamingtjenester også melder sig ind i kampen.”
Følg med i Kodas arbejde for et stærkere musikliv.
Se alle nyheder fra Koda