10. januar 2025
Koda skal ikke blot følge med tiden, men også aktivt tage ansvar for og forme den verden, vi er en del af.
Musikbranchen og dansk musikliv har altid været i konstant udvikling. En unik og evigt foranderlig branche, der samtidig er en hjørnesten i vores nationale kulturhistorie og selvforståelse. Den udvikling er og skal Koda være en del af.
Vi skal ikke blot følge med tiden, men også aktivt være med til at forme og forandre den verden og det samfund, vi er en del af. Vi skal tage ansvar for de problemstillinger, der ligger lige foran os, udvikle os i samklang med samfundet og finde løsninger på de udfordringer, der ligger længere nede ad vejen, men som hurtigt kan blive til virkelighed.
Det står helt klart, når jeg ser tilbage på året, der er gået.
Et år, hvor vi fortsatte vores arbejde for et økonomisk retfærdigt musikmarked og en mere bæredygtig musikbranche. Samtidig konsoliderede og videreudviklede vi de forandringsspor og målsætninger, vi lagde ud, da vi for to år siden præsenterede vores nye forretningsstrategi. En strategi, der skal sikre, at Koda tilpasser sig de komplekse udfordringer, som rettighedsbranchen og dansk musikliv står over for i de kommende år.
2024 var også året, hvor vi for alvor tog hul på vores mission om at styrke det internationale samarbejde, der er nødvendigt for at løse en lang række af de udfordringer, der venter forude.
Jeg er særligt stolt af, at vi i Koda og på tværs af branchen er lykkedes med at sætte social bæredygtighed på dagsordenen og udvikle analyser og anbefalinger, der kan komme hele den internationale branche til gode.
I oktober præsenterede vi en ny nordisk rapport, der viser, at sociale udfordringer, herunder finansiel usikkerhed, jobsikkerhed, trivsel og diversitet er nøgleudfordringer, som musikorganisationer med fordel bør prioritere og handle på. Rapportens konklusioner gør, at vi i endnu højere grad kan målrette vores arbejde og påvirke andre organisationer i samme retning. Det arbejde fortsætter i det nye år.
Helt grundlæggende kræver det nemlig et styrket samarbejde på tværs af branchen herhjemme, men også globalt, hvis vi for alvor skal rykke på dagsordener som en mere retfærdig streamingøkonomi, politisk regulering af generativ AI, klima, trivsel, mangfoldighed og arbejdet for en mere ligestillet kønsbalance.
Netop generativ AI har fyldt rigtigt meget på vores skrivebord i 2024 – helt præcist den uautoriserede brug af rettighedsbeskyttet musik til træning af AI-tjenesterne. Jeg kunne også være lidt mindre diplomatisk og kalde det et af de største tyverier i musikhistorien.
Derfor har vi brugt en stor del af 2024 på at sætte politisk fokus på sagen og argumenteret for, at der er akut behov for politisk regulering nu, hvis vi skal hindre det massive indtægtstab, musikskabere og musikforlag kan risikere at stå over for.
En ny rapport fra den internationale rettighedsorganisation CISAC viser, at musikskabere og musikforlag står til at miste omkring en fjerdedel af deres indtægter til AI inden for de næste fire år, hvis ikke der kommer regulering på området.
Det er vigtigt for mig at slå fast, at Koda ikke er imod generativ AI. Vi hilser generativ AI velkommen som et innovativt værktøj. Men der skal fastlægges klare rammer, så teknologien integreres uden at underminere musikkens økonomiske økosystem – og uden at den fortrænger den menneskelige kunst.
Her skal Danmark være et foregangsland for ansvarlig, rimelig og bæredygtig AI-udvikling. Teknologisk udvikling og ophavsret kan sagtens eksistere side om side, men det kræver, at kunstnerne anerkendes og belønnes for deres kreative bidrag, som udgør hele grundlaget for AI-firmaernes forretning.
I det hele taget blev det i 2024 tydeligt, at den økonomiske værdikæde i musikindustrien er under pres. En ny undersøgelse slog fast, at 94 procent af danskerne streamer musik. Men kun 60 procent betaler for det. Det er ikke forbrugernes skyld. Problemet er, at streamingtjenesterne overhovedet tilbyder en gratis model.
Her vil jeg sige det meget enkelt: Tiden er løbet fra gratis musikstreaming. Men ved at flytte gratisforbruget over på premium-tjenester kan vi komme nærmere en mere retfærdig musikstreaming, hvor kunstnerne får den betaling, de fortjener for deres arbejde.
Derfor er det også meget positivt, at der i en af årets mest omtalte sager i den danske musik- og rettighedsbranche – nemlig i konflikten mellem YouSee og rettighedshaverne om, hvad der skal betales for brug af rettigheder i YouSees tv-pakker – nu er fundet en midlertidig løsning, mens sagerne kører i det retlige system.
Løsningen betyder, at der løbende kan udbetales til Kodas medlemmer for brug af rettigheder i tv på niveau med hidtil. I Koda forventer vi, at sagerne kan tage flere år, og derfor er vi naturligvis glade for, at der er kommet ordnede forhold, der sikrer udbetaling til vores medlemmer, mens sagerne kører.
Et andet område, der fortsat fylder meget for os, er den ulige kønsbalance. For femte år i træk slog Kodas kønsstatistik desværre fast, at kvinder er massivt underrepræsenterede blandt Kodas medlemmer.
Samtidig var dokumentaren Sexisme i musikbranchen på en trist baggrund med til at bekræfte, at der er behov for en kulturændring i hele branchen. Den grænseoverskridende adfærd og udbredte sexisme, som dokumentaren afdækkede, må og skal ikke være en del af musikbranchen.
Derfor er det helt afgørende, at vi først og fremmest skaber et professionelt og sundt arbejdsmiljø, hvor kvinder og alle andre kan føle sig trygge og respekterede uanset hvilken rolle, de har. For lige nu mister musikbranchen hvert år talent på grund af arbejdskulturen.
Det var også i år, at vi sammen med Musiklivets Partnerskab for Bæredygtig Udvikling kunne fremlægge de endelige resultater fra den omfattende undersøgelse af mental sundhed og trivsel, der blev igangsat i foråret 2023. Undersøgelsen konkluderer, at samarbejde, fællesskab og uddannelse er nødvendige faktorer, der tilsammen kan gøre en positiv forskel.
I det nye år fortsætter arbejdet med at udvikle og implementere løsninger baseret på anbefalingerne fra undersøgelsen, så vi på tværs af branchen kan skabe et mere bæredygtigt og stærkere musikliv, hvor alle i højere grad vil trives.
Det fører mig videre til det, der er og altid har været Kodas kerneopgave. I snart 100 år har Koda arbejdet for, at sangskrivere, komponister og musikforlag får en rimelig betaling, når deres musik bliver brugt. Den opgave er uændret.
Det nye er, at en accelererende digital udvikling, nye distributionsformer, øget konkurrence, faldende indtægter på traditionelle markeder og ikke mindst et stigende pres fra de internationale techgiganter gør, at opgaven har ændret karakter og på mange måder er blevet langt mere kompleks.
Derfor kræver det først og fremmest, at vi fortsat gør os fortjent til den tillid I – vores medlemmer – viser os. Tillid til, at vi hver dag gør vores allerbedste for at sikre jer de bedst mulige juridiske, politiske og økonomiske rammevilkår og aftaler i en ny og omskiftelig musikindustri. Og tillid til, at når spillepladen ændrer sig drastisk og nye udfordringer opstår, så står Koda i forreste linje, når det kommer til at beskytte og forvalte jeres rettigheder.
Vi ved, at jeres musik er jeres hjerteblod. Derfor er det en tillid, vi bestemt ikke tager for givet, og et ansvar vi går til med stor ydmyghed og respekt. Både når vi forhandler aftaler hjem med dem, der bruger musikken – herhjemme og i udlandet – og når vi arbejder dedikeret på hele tiden at forbedre data, der kan øge kvaliteten og gennemsigtigheden i udbetalingerne.
Når jeg ser ind i 2025, ser jeg en branche og et musikliv, der kommer til at være domineret af mange af de samme emner som i det netop afrundede år: Arbejdet for et mere økonomisk retfærdigt musikmarked, et skærpet fokus på metadata og transparens, et stort fokus på bæredygtighed, ulighed og betydningen af repræsentation og mangfoldighed.
Samtidig vil generativ AI og big techs indflydelse uden tvivl fortsat præge dagsordenen og fortsætte med at gøre det i mange år fremover.
Det er store emner og komplekse problemstillinger og udfordringer, der ikke bliver løst fra den ene dag til den anden. Og det er samtidig et felt, der kræver et stærkt samarbejde og et internationalt udsyn.
Fra Kodas side har vi derfor stort fokus på at styrke det internationale samarbejde for at løse udfordringerne. Vi kan ikke løse problemerne hver især. Men vi skal være modige, turde gå forrest og udstikke en retning, så vi sammen skaber en branche og et musikliv, hvor der er lige adgang for alle, og hvor social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed er i fokus.
Tak for året, der er gået. Rigtig godt nytår.
Gorm Arildsen
Direktør i Koda
Følg med i Kodas arbejde for et stærkere musikliv
Se alle nyheder fra Koda