Jakob Kragesand

Jeg vil gerne bidrage til Kodas videre vækst og bringe nye vinkler på det strategiske arbejde og de udfordringer, vi som komponister står med i vores hverdag. Jeg vil arbejde for, at vi som organisation gør det mere gennemsigtigt, hvordan man får det maksimale ud af sit medlemskab som komponist, og gøre det klart for yngre autorer, hvorfor det er en naturlig del af ens spirende karriere at være medlem, ved at tydeliggøre mulighederne der ligger i et medlemskab af Koda.

Vi skal  gøre trinene fra kompositioners tilblivelse til udbetaling mere gennemsigtige og overskueliggøre mulighederne, der ligger i et medlemskab af Koda.

Hvem er jeg?

Jeg har været medlem af Koda, siden jeg var 16 år - det vil sige halvdelen af mit liv. Her har jeg været aktiv komponist, primært inden for traditions- og folkemusikgenren, hvor vi i mine bands de seneste år har haft fornøjelsen af at spille rundt i hele Danmark og en god del internationalt. Herigennem har vi stiftet bekendtskab med nogle af udfordringerne ved at arbejde med helt eller delvist frie værker, og der har vi haft god gavn af Koda.

Ved siden af mit arbejde som komponist har jeg et deltidsarbejde hos Tempi, genreorganisationen for roots & folk, hvor jeg arbejder med eksport af danske artister til udlandet via samarbejder med internationale organisationer. Her er jeg også hver dag i kontakt med artister, der har brug for vejledning i den kommercielle del af deres musikalske virke.

Derudover arbejder jeg frivilligt som leder af Avalon området på Roskilde Festival og sidder i bestyrelsen for spillestedet Stengade og foreningen Folkedans for Fremtiden.

Jeg tror på, at jeg med kombinationen af mine erfaringer som musiker og mit arbejde i musiklivet kan være med til at skubbe vores fælles forening fremad i et musiklandskab, der altid er i konstant forandring - derfor stiller jeg op til bestyrelsen i år.