Pernille Bévort

Saxofonist, komponist og projektmager.

Jeg har siddet i Kodas bestyrelse siden juni 2020 og genopstiller i år, da jeg brænder for at fortsætte mit arbejde med fokus på de rammevilkår og de udfordringer vi står overfor som både enkeltkomponister og forvaltningsselskab. Vi er stærkt udfordret i disse tider. Techgiganterne, kunstig intelligens, mental trivsel, bæredygtighed og mangfoldighed (på flere parametre); herunder det lange liv i branchen - bare for at nævne nogle vigtige punkter, som jeg har særligt øje for i mit arbejde.

Lige siden jeg tiltrådte i bestyrelsen, har jeg også haft fokus på at følge, hvorvidt de kulturelle midler kommer ud i miljøet på bedste måde, og dermed understøtter mangfoldighed og bæredygtighed i branchen på alle mulige parametre.

Som medlem af Kodas bestyrelse bidrager jeg allerede med en stemme med baggrund i et langt virke som freelancer/komponist, med mange erfaringer i at sætte projekter op – også med større ensembler og ny musik. Jeg har meget erfaring fra diverse bestyrelser i musiklivet, og er en af dem der primært er DIY-udgiver, og som er meget opmærksom på freelanceres sårbare og udfordrede arbejdsvilkår.
Samtidig forsøger jeg at bevare overblikket og også se de store linjer og sammenhænge ift. Kodas forretning og fremtid. Vi har et unikt og stærkt forvaltningsselskab i Koda, som holder fanen højt ift. at forsvare vores ophavsrettigheder. Det ønsker jeg også at værne om.

Det tager tid at komme ordentligt ind i tingene, og jeg mener efterhånden jeg har et ret godt indblik i musiklivets struktur i det hele taget og i Kodas og foreningernes struktur, styrker, udfordringer og historik. Så hvis man stemmer på mig, stemmer man også på noget kontinuitet i bestyrelsen.

Jeg fokuserer altid på at være konstruktiv og med grundighed og ordentlighed se mulige veje og løsninger – også i situationer, hvor der er modstridende meninger og interesser. Jeg bestræber mig altid på at være saglig, velforberedt og ordentlig, og jeg håber på at få generalforsamlingens opbakning til et genvalg.

Lidt mere om mig:

• Er uddannet på det rytmiske musikkonservatorium i sin tid.
  • Har som kapelmester 16 albums bag mig primært med egne numre og arrangementer.
  • Har en Bachelor i retorik fra Københavns Universitet 2017.
  • Har ernæret mig som freelancer hele mit arbejdsliv.
  • Har bestyrelseserfaring (udover Koda) fra bl.a.: Autor, Komponistforeningen ToneArt og Jazzdanmark.
  • Har siddet i legatudvalget for rytmisk musik i Kunstfonden fra 2011 til og med 2013.
  • Er del af den gruppe, som arbejder for at få etableret en ny national jazzscene.
  • Nomineret til en Danish Music Awards Jazz de seneste 4 år i træk.
  • Har bl.a. modtaget Ben Webster Prisen, Jasa Prisen (jazzanmeldernes pris), Jazzlegatet som Årets Orkester med trioen Bévort 3 i dec. 2022 ifm. DMA Jazz, samt et påskønnelseslegat fra Dansk Kapelmesterforening dec. 2023.

www.pbevort.dk