Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Anya
Foto: Anna Maria Kabana

Anya: Musik og jura går hånd i hånd

Den 30-årige sangskriver og jurist, som sidste år udgav sit debutalbum ’Faith’, balancerer mellem to meget forskellige verdener - musikken og juraen. Den 10. marts kan du opleve Anya, når hun sammen med Pilfinger går i dybden med udvalgte medlemmers sange til arrangementet ’Songwriters masterclass’.

Anya med det borgerlige navn Anja Pil Christoffersen startede tidligt med at skrive sange. Med en baggrund i en meget musikalsk familie var det en helt naturlig del af livet med en mor og to søstre, som spillede klaver og sang kor. Men det var først, da Anya flyttede til Århus for at studere international journalistik, at et bestemt møde gjorde det klart for hende, at musikken skulle have mere fylde i hendes liv.

"I Århus fik jeg en masse venner, som var en del af musikkollektivet Hukaos (hiphop-kollektiv med blandt andet Karl William og Thøger Dixgaard, red.). Der var en producer, som hedder Carl Barsk, som jeg begyndte at dele musik med. Han hørte nogle af mine ting, og jeg kunne mærke, at han syntes, at der var noget originalitet i det. Det var her, at jeg begyndte at overveje, om det var noget, jeg skulle forfølge," fortæller Anya.

Sangskrivning på dansk er spændende

Anya har hidtil stort set udelukkende skrevet sine sange på engelsk, for det har været den naturlige måde for hende at udtrykke sine følelser på. Men som noget helt nyt arbejder hun i øjeblikket på en dansksproget EP, som hun forventer at udgive i løbet af 2020 – og det er noget af et benspænd, fortæller hun: ”At skrive på dansk har faktisk været meget spændende, for det er et kæmpe benspænd. Det er den kliche, man altid hører om i forhold til at skrive på dansk, men det er virkelig bare så anderledes. Det er som om, at jeg bliver nødt til at tygge på sætningerne tre gange mere for at få dem til at lyde godt på dansk. Så på dansk bliver det en lidt mere gennemtænkt tekst, hvilket jeg synes er ret spændende.”

Lykkelig over Jura-musik-kombinationen

Forud for journaliststudierne havde Anya en bachelor i jura. Men efter et job, som kedede hende bravt, sprang hun fra juraen. Efter nogle år med fokus på musikken, slog Anya dog igen jurabøgerne op, og færdiggjorde i 2017 en kandidat i jura med speciale i ophavsret. Nu går musikken og juraen hånd i hånd i Anyas arbejdsliv, og til hverdag sidder hun som advokatfuldmægtig og arbejder med ophavsret og musikrettigheder.

"Jeg er meget lykkelig over, at jeg har mulighed for at kombinere mine to passioner, musik og jura. Men jeg oplever nogle sjove fordomme, når jeg siger, at jeg er musiker og jurist. Folk tror ikke, at de to ting er forenelige, fordi det ene er så sprudlende og det andet er så tørt. Men sådan har jeg det ikke selv. For mig er det to måder at udfolde sig på, og to måder at være kreativ på. Der er noget ved juraen, som er tiltalende. Når man er et distræt kunstnerhoved, er det meget fedt at kunne dykke ned i noget, hvor der er nogle faste holdepunkter," forklarer en smilende Anya.

Musikken er ren inspiration og kærlighed

Selvom juraen fylder godt op i Anyas arbejdsliv, udgør musikken en meget væsentlig del af hendes liv – hver dag på den ene eller den anden måde:

"Lige nu er jeg i den lykkelige situation, at musikken bare får lov at være ren inspiration og kærlighed. Jeg spiller musik hver dag, tænker over musik eller skriver musik, men det er mere eller mindre kun, fordi jeg føler mig inspireret til det. Jeg har haft en periode i mit liv, hvor jeg har haft sessions hver dag og har skullet være kreativ på kommando, og det kan helt klart også noget, og det kommer der også noget godt ud af. Det passer mig ret godt lige nu, at jeg bare sætter mig ned lige nu og bare øver mig i at spille klaver i en time, fordi jeg har lyst."

Unge kvinder i musikbranchen er superdygtige

Anya er tilknyttet organisationen ’She Can Play’, som arbejder for, at unge kvinder kan udvikle deres musikalske talent, og som har en mission om at give kvinder bedre muligheder for selv at producere og udgive musik. Et område, der ligger hende meget på sinde:

"Det er én af de helt gode ting i mit liv. Jeg elsker det simpelthen. Jeg har været ret aktiv i debatten om ligestilling i musikbranchen. Det frustrerer mig meget, at vi ikke kan få rettet op på det. Jeg synes simpelthen, at vi går glip af så meget god musik fra kvinder i det nuværende system."

I starten var Anya med som mentor på sangskrivningen, men er nu også en del af organisationen i kraft af sin juridiske kapacitet, hvor hun har fået mulighed for at undervise i musikrettigheder og kontrakter:

"Det er en sindssygt dejlig ting at være involveret i, da jeg bliver mindet om, hvorfor jeg gør det. De unge kvinder oser af kærlighed til musik og er så ægte i deres drive, og jeg får virkelig meget ud af at være sammen med dem. De er så seje og kompetente, og det er en god reminder, når man tit møder argumentet om, at det bare er fordi, at der ikke er kvinder nok eller fordi, de ikke er gode nok, eller producerer nok. Derfor er det rart at komme ud i ’She Can Play’-regi og møde 20 unge kvinder, der alle sammen er superdygtige, og som skriver deres egne sange og producerer selv og fyrer den af. Så bliver de argumenter ret hurtigt manet til jorden," forklarer hun.

Jo mere kontrol desto bedre en følelse

Anya, som sammen med Pilfinger lægger vejen forbi Koda den 10. marts til Songwriters masterclass, vil gerne give et godt råd videre – ikke kun til unge kvinder i musikbranchen, men helt generelt:

"Der er en kæmpe frihed i, at ens musik ikke behøver at komme forbi en masse filtre, for at komme ud og være god nok. Hvis du selv kan producere, kan du tage din egen kreative kerne ret langt med ud i processen og bibeholde den i ret lang tid. Jo mere kreativ kontrol, man kan tage over sin musik, jo bedre føles det i sidste ende. Det er noget, jeg har erfaret igennem min karriere. Så helt konkret – lær at producere, lær at spille et instrument, overvej at udgive selv. Find ud af, hvordan du kan gøre det selv uden at skulle gå på kompromis, og lad være med at blive intimideret over, hvordan andre gør det. Der har virkelig også været noget læring i det for mig at stå ved det, som jeg kan.”     

På Songwriters masterclass er Anya på panel sammen med Pilfinger, og hun ser frem til at dykke ned i udvalgte medlemmers sange.

Læs mere og tilmeld dig Songwriters masterclass., som arrangeres i samarbejde mellem DJBFA, DPA og Koda.