Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Ny undersøgelse

Danskerne streamer stadig mere musik, men fremgangen overskygges af gratis forbrug

En ny undersøgelse viser en bekymrende tendens i danskernes musikvaner. Selvom hele 94 procent af danskerne streamer musik, er det kun 60 procent, der betaler for musiktjenester. Til sammenligning betaler hele 86 procent af danskerne for mindst én videostreamingtjeneste.

I 2024 kan næsten alle danske indbyggere kalde sig digitale musikforbrugere. Hele 94 procent af danskerne streamer musik, og det er seks procentpoint flere end for to år siden. De gratis streamingtjenester, har godt fat i forbrugerne. Kun 60 procent betaler for en musiktjeneste, og hele 53 procent af al den tid, der bruges på musikstreaming, foregår på gratistjenester. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024, som er udført på vegne af blandt andre Koda.

 

Tiden er løbet fra gratis musikstreaming - Kaare Struve

 

YouTube og Spotify dominerer gratis musikstreaming i Danmark

På tværs af de nordiske lande står YouTube og Spotify for over halvdelen af det samlede digitale musikforbrug. Kigger man på Danmark, viser undersøgelsen at størstedelen af dem, der streamer gratis musik, gør det via YouTube. På Spotify, der er den næstmest populære musikstreamingtjeneste, er det også den gratis version, danskerne anvender flittigst. Derudover viser undersøgelsen, at de tre mest populære sociale medier, TikTok, Facebook og Instagram, også bidrager til den voksende andel af musikstreaming. På de gratis tjenester er betalingen til sangskriverne i bedste fald en tiendedel af betalingen fra abonnementstjenesterne.

”Det er positivt, at antallet af digitale musikforbrugere stiger, men det høje forbrug af gratistjenester er bekymrende. Så længe der findes gratis alternativer for musikstreaming, der leverer næsten de samme ydelser som abonnementsbaserede tjenester, er det svært at konvertere gratisbrugere til betalende kunder, hvilket gør det vanskeligt for musikere og sangskrivere at få en fair betaling for deres arbejde. Tiden er løbet fra gratis musikstreaming,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.

Markedet for videostreaming kan vise vejen for musikbranchen

Denne skæve fordeling i musikstreamingmarkedet bliver blot endnu mere tydelig, når man kigger på det på mange måder sammenlignelige marked for videostreaming. En væsentlig forskel er, at forbrugerne ikke kan tilgå premium-indhold gratis på videoområdet.

Nøgletal om danskernes digitale musikforbrug

  • 94 procent (88 procent i 2022) streamer musik
  • 60 procent (57 procent i 2022) betaler for musikstreaming
  • 91 procent (88 procent i 2022) streamer video
  • 86 procent (85 procent i 2022) betaler for videostreaming
  • 53 procent (60 procent i 2022) af forbruget i tid foregår på gratistjenester
  • 72 procent mener, at musikskabere og musikere, skal modtage betaling, når deres musik bruges af AI-tjenester.

 

Hele 86 procent af danskerne betaler for mindst én videostreamingtjeneste, og over halvdelen har to eller flere abonnementer. Tallene viser en klar forskel i betalingsvilligheden mellem musik- og videostreaming og tydeliggør udfordringen for musikbranchen.

”Markedet for videostreaming demonstrerer tydeligt, hvilke økonomiske muligheder musikbranchen går glip af. På markedet for videostreaming findes der primært premium-indhold, hvilket ikke kun fører til flere betalende abonnenter, men også til en sundere konkurrence om prissætning af streamingtjenesterne. Selvom det kan synes optimistisk at tro, at musikbranchen kan opnå samme succesniveau, er det desværre ikke sikkert, at markedet for musikstreaming selv vil rette de åbenlyse markedsfejl. Derfor skylder vi som branche musikskaberne at samarbejde og udvikle konkrete løsninger, der kan sikre dem mere fair indtægter fra musikstreaming. Blandt andet ved at flytte gratisforbruget over på premium-tjenester kan vi komme nærmere en mere bæredygtig musikstreaming, hvor kunstnerne får den betaling, de fortjener for deres arbejde”, tilføjer Kaare Struve.

Polaris Nordic Digital Music Survey

The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024 er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, der er et licenseringssamarbejde mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).

Hent The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024 (pdf)