Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Lars Ettrup fra Linkfire fortæller om deres smartlink-service.

Digitale forretningsmodeller: store muligheder og udfordringer

Til Kodas seneste medlemsmøde var der fokus på nye digitale forretningsmodeller i musikbranchen. Både de mange muligheder, som er fulgt med digitaliseringen, og de mange udfordringer blev præsenteret og diskuteret.

For nyligt havde Koda samlet et hold af branchefolk, iværksættere og forskere, som alle arbejder med eller forsker i digitale forretningsmodeller i musikbranchen. Aftenens første oplægsholder var Rasmus Rex, som er adjunkt ved Roskilde Universitet, hvor han blandt andet forsker i musikstreaming.

Rasmus Rex fortalte om sin seneste forskningsprojekt, der har set nærmere på de digitale forretningsmodeller i et dansk perspektiv. Et projekt, hvor han har analyseret streamingøkonomiens betydning for de danske musikeres vilkår.

”Jeg undrede mig over, at der var en vækst i musikbranchen, men når man samtidig taler med musikskaberne, oplever de ikke at få del i denne kage, så det gik jeg på opdagelse efter,” lød det fra Rasmus Rex.

Koda har tidligere talt med Rasmus Rex om forskningsprojektet og resultaterne. Kort fortalt konkluderer han, at streamingøkonomien er en ekstremt polariseret økonomi, idet at top-1 procent af musikerne står for lidt over 80 procent af det samlede antal streams. Dertil viser Rasmus Rexs resultater, at bagkataloget i dag er vigtig faktor i musikøkonomien. Data viser nemlig, at 50 procent af samtlige danske streams i 2016 kom fra bagkataloget, hvorfor musikere i dag ikke kun skal konkurrere med et stigende udbud af aktuel musik, men også med tjenesternes store ”pladesamling”.

Læs mere: Ny forskning: Streaming er en blockbuster-økonomi

Playliste-revolution kommer nedefra

Inden Rasmus Rex gav ordet videre til aftenens andre oplægsholdere, bidrog han med et par yderligere digitale tendenser, som han mener, kan have konsekvenser for både musikbranchen og udbuddet af dansk musik.

Og her havde han særligt øjnene rettet mod playliste-tendesen. For hvis man kigger på undersøgelser om, hvor danskerne opdager ny musik, så viser tallene, at radioen stadig spiller en afgørende rolle på nær hos teenagerne.

”Vi er i gang med en lillebitte revolution den kommer bare nedefra. Der er tendens til, at de generationer, som er vokset op med streamingtjenesterne, opdager musik på en helt anden måde,” sagde Rasmus Rex.

 

Vi er i gang med en lillebitte revolution - Rasmus Rex

 

Dette er en tendens, som blandt andet kan have en betydning for udbuddet af dansk musik. For med skiftet fra radio til playlister, er der en helt ny logik, som gør sig gældende.

”Når man opdager musik på radioen, er der overvejende på Danmarks Radio, som er er forpligtet til at spille dansk musik. Den forpligtelse har en kommerciel virksomhed ikke. I det tilfælde er det markedsinteresser, som afgør, hvilken musik, der bliver spillet, og derfor vil dansk musik kun blive spillet, hvis det kan bidrage til en god brugeroplevelse,” sagde Rasmus Rex, der samtidig understregede, at det dog også betyder, at dansk musik har en større mulighed for at slå igennem på et internationalt marked.

Data er magt – på godt og ondt

Den næste tendens, som Rasmus Rex satte fokus på, var data. Ifølge ham er data allerede afgørende for, hvilken musik, vi lytter til, men vil kun blive en endnu større magtfaktor i fremtiden.

”Det er en udfordring for dansk musik, for algoritmerne er ikke så gode til genkende danske artister”, sagde Rasmus Rex.

 

Det er eksempel på, at data magt - Rasmus Rex

 

Som eksempel på dette viste Rasmus Rex en oversigt over, hvilke artister Spotify fremhæver som lignende artister til Lukas Graham. Her finder den danske artister, som langt fra har musikgenrer tilfælles, men derimod kun det faktum, at de alle er mænd, hvilket er en stor kontrast til det internationale musik på tjenesten.

”Det er eksempel på, at data magt. Det betyder, at det med at have kvalitetsdata bliver anledning til, hvordan man kommer ud og bliver set i folks øjne,” sagde han.

Se hele Rasmus Rex oplæg her

Gå på opdagelse i din data

Aftenens næste oplægsholder var Believe Digitals danske Country Manager, Henrik Fuglesang. Believe Digital er en fransk virksomhed, som står bag et af verdens førende digitale musikdistributionsnetværk. Det vil kort sagt sige, at man gennem et abonnement hos Belive Digital kan få sin musik ud til hele verdenens musikbrugere gennem de mange tjenester, som de har aftaler med. Og Henrik Fuglesang har særligt et godt råd, når man skal vælge sin digitale distributør:

”Det er i dag blevet nemmere for forbrugeren at lytte til musik, men det har samtidig gjort kompleksiteten i distributionen større. Derfor mener jeg, at man som musiker skal overveje, om ens digitale distributør kan understøtte denne kompleksitet,” lød det fra Henrik Fuglesang.

 

Mit råd er, at man går mere på opdagelse i sin data - Henrik Fuglesang

 

Han fortalte videre, at Believe Digital med tiden også er blevet en datadrevet virksomhed, idet de har teamet op med en virksomhed, der hedder Datamusic. Det betyder, at man med et abonnement også får adgang til data fra alle de tjenester, som Believe Digital har aftaler med – samlet på et sted. Og ifølge Henrik Fuglsang er det et vigtig redskab for både musikere og deres pladeselskaber:

”Man skal være opmærksom på alt den data, man modtager fra de forskellige tjenester, hvis man vil kende til de udsving, der kan være. Man ser for eksempel nogle gange, at en artist klarer sig rigtig godt på en tjeneste, som ikke er Spotify, i et specifikt land. Mit råd er derfor, at man er nysgerrig og går meget mere på opdagelse i sin data, end man måske har gjort tidligere.”

Se hele Henrik Fuglesangs oplæg her

Mulighederne er mange

Den næste oplægsholder i rækken var Lars Ettrup fra det danske musik-startup Linkfire, der, som navnet antyder, ”sætter ild til links”. Mindre populært sagt vil det sige, at man gennem en aftale med Linkfire, via et enkelt såkaldt smartlink, kan give fans adgang til alle de onlinetjenester og -butikker, som sælger eller udbyder ens musik. En services, der er blevet så populær, at der i dag er 25 fans, der klikker på et deres links hver eneste sekund.

 

Der er rigtig meget værdi at hente - Lars Ettrup

 

”Vores service handler om to ting. Via links kan vi identificere, hvor kærligheden til artisten kommer fra. Derudover handler det om penge. Det er ikke fordi, at vi kan hjælpe artisten med at finde flere penge, men vi kan hjælpe med at give artisten indsigt i, hvilke mekanismer de skal tage brug af for at tjene flere penge,” lød det fra Lars Ettrup, som rundende af med fortælle, hvorfor han er overbevist om, at det i dag en fantastik tid at være artist i:

“Nu har jeg godt nok ikke været med I de rigtige fede tider, men når jeg tager rundt og møder alle mulige tech-musik-startups, så har artisterne i min optik rigtig mange muligheder for at skaffe et publikum, dyrke det og komme ud til det. Artisterne har mange muligheder for at komme ud med sin musik hurtigt, og når man lærer at bruge alle disse værktøjer, er der rigtig meget værdi at hente.”

Se hele Lars Ettrups oplæg her