
Livet som sangskriver kan på én gang både være ubarmhjertigt, uforudsigeligt og den vildeste fornemmelse. Man kan bruge time- og dagevis med sin pen, papir eller tablet, og når man så engang skal løsrive sig fra sin boble, kan de mange timers arbejde enten komme ud og leve blandt lytterne eller ende i skraldespanden – uanset vil det ikke være spildt arbejde. Sådan lyder hovedbudskabet fra stort set samtlige af de sangskrivere, vi talte med i forbindelse med deres nominering til ’Årets Danske Sangskriver - Koda Prisen’ ved 2016-udgaven af DMA. Her kan du læse deres insidertips til sangskrivning.
Hårdt arbejde og træning
Ligesom en muskel, bliver ens sangskrivningsevner stærkere, jo mere man træner. Denne pointe går igen blandt langt de fleste sangskrivere, vi har talt med. For eksempel er et af de vigtigste elementer i Mads Langers sangskrivningsproces at opretholde en vis produktionsvolume.
”Man skal ikke stoppe, hvis man ikke skriver den perfekte sang, hver gang man skriver. Bliv ved og ved, og en dag sidder du med en sang, du selv har skrevet og tænker: "Shit ... har jeg virkelig skrevet den her!?" Det er den vildeste fornemmelse. Min egen tilgang, når jeg skal lave et album, er at skrive rigtig mange sange – det er måske kun hver tiende sang, jeg skriver, der ender på pladen, men jeg har stadig lært noget og taget noget med videre fra de resterende ni,” lyder hans råd.
Jeg vil råde alle til ikke sidde og vente på, at den gode ide opsøger én - Alex Vargas
Samme tilgang har også hjulpet Alex Vargas, som tidligere i sin karriere har kæmpet en del med netop sangskrivningsdelen på grund af, hvad hans selv betegner som et lidt for perfektionistisk sind. Han brugte ofte enorm meget tid på at analysere sine tanker og ideer, før han er begyndte at skrive dem ned, og det endte med at blokere hans sangskrivning. Derfor er hans råd til andre sangskrivere meget enkelt:
”På baggrund af mine egne erfaringer, vil jeg råde alle til ikke sidde og vente på, at den gode ide opsøger én, men i stedet skal man arbejde hårdt og blive ved med presse sig selv.”
Opsøg samarbejdspartnere og kritik
Samarbejdspartnere og kritik udvikler dig, lyder det andet budskab, som går igen blandt sangskriverne. Ingen af dem, uanset om de er solister eller en del gruppe, er nemlig kommet til deres succes uden at blotte sig eller uden at have nogen at samarbejde med. For eksempel fortæller forsanger i The Minds of 99, Niels Brandt, at hans sange først bliver færdige, når han mødes med resten af bandet på en af deres mange årlige sommerhusture, hvor de skaber deres musik.
”Det er faktisk meget vigtig for mig, at jeg ikke gør mine sange færdige, før vi er samlet, for det er i dette fællesskab, magien opstår og sangene vokser,” siger han.
Også sidste års helt store topscorer på de danske hitlister, Phlake, har et samarbejde at takke for en stor del af deres succes. De har nemlig i produktionsfasen af deres debutalbum ’Slush Hours’ allieret sig med sangskriver Gísli Gíslason.
”Grundlæggende tror jeg, at det handler om at skrive hele tiden og ikke at være bange for kritik. Derudover skal man have modet til at skrive med andre, for hvis ens tekster fungerer i flere forummer, gør de det med garanti også i mange andre – for at tage et eksempel fra et andet fag, er de rigtig gode tv-serier ofte skrevet af mere end 20 forfattere,” siger Gísli og forsanger i Phlake, Mads Bo Iversen, tilføjer:
”Ligesom Gísli vil jeg også i forhold til det tekstmæssige anbefale at finde sig nogle sparringspartnere, for musik er et universelt sprog, og personligt har jeg lært rigtig meget af at sætte mig sammen Gísli og Jonathan.”
Man skal have modet til at skrive med andre - Gísli Gíslason
Også Mads Langer føjer sig til koret af sangskrivere, der hylder samarbejde. For ham er det enormt vigtig at lave musik med andre, for det bidrager med nye perspektiver og er samtidig med til at nuancere ham som kunstner.
”Selv tager jeg rigtig meget ud i verden og skriver med sangskrivere, som jeg synes, er dygtige. Det er enormt udviklende, og så skal man huske, at det at være sammen med nogen andre om at skabe faktisk er større end at gøre det selv. For her deler man glæden, og den rejse din musik tager dig med på,” siger han
Sangskrivning er et arbejde
Pernille Rosendahl har efterhånden skrevet sange gennem flere årtier. Det, som kendetegner hendes sangskrivningsproces, er, at hun betragter det som et arbejde, hvor man kan tage nogle helt konkrete metoder i brug. Blandt andet foreslår hun, at man skal bruge tid på grundigt forarbejde og research, og så skal man også give sig selv opgaver - eksempelvis ved at sige til sig selv, at man inden for de næste timer skal have skrevet et vers eller et omkvæd.
”I min verden er det allervigtigste, at man har en vision for det budskab eller den følelse, man vil plante i lytteren, og så derefter undersøge, hvordan man finder frem til den vision. Hvis man for eksempel gerne vil lave et P3-hit, skal man bruge en masse tid på at lytte til P3. Selv var jeg på Dark Bird-albummet interesseret i at skabe nogle sange, der var tidløse og poetiske, men samtidig personlige og med integritet – lytteren skulle kunne mærke mig i sangene. Derfor brugte jeg i den indledende proces rigtig meget tid på at synge og læse viser og på at læse en masse ældre lyrik som for eksempel Shakespeare, så jeg på den måde kunne finde frem til nogle tidløse ord og vendinger,” siger hun.
Hvis man vil lave et P3-hit, skal man bruge en masse tid på at lytte til P3 - Pernille Rosendahl
Læs: Phlake: Vi skaber drømmescenarier
Læs: Forsanger i The Minds of 99: Sangskrivning er en nødvendighed for mig
Læs: Mads Langer: Sangskrivning handler om at være åben for impulser
Læs: Alex Vargas: Man skal opsøge kreativiteten
Læs: Pernille Rosendahl: Ens sange skal have en vision
LYT TIL ET PAR AF SANGSKRIVERNES EGNE FAVORITTER
Hør: Pernille Rosendahls ’Feet On the Ground’
Hør: Phlakes ’Moldavia’
Hør: The Minds of 99's 'Ud af min krop’