Budget og regnskab
Her finder du en overordnet forklaring af, hvordan et budget og regnskab hænger sammen.
Som sangskriver/komponist og musiker har du typisk det, man kalder en “patchwork-økonomi” - en økonomi som består af flere forskellige indtægtskilder. Derfor er det en rigtig god idé at erhverve sig en grundlæggende viden om budgetlægning og regnskaber, så du kan skabe et struktureret overblik.
Har du organiseret din økonomi i en virksomhed, kan det være et decideret krav fra SKAT, at du fører årsregnskab.
Står du foran at skulle planlægge en udgivelse, en turné, en markedsføringskampagne, en fundraisingkampagne, hvor du arbejder med en projektøkonomi, så er det også viden, som du har brug for.
Budget
Et budget er en oversigt over de indtægter og udgifter, som du forventer at have inden for en given tidsperiode. Formålet med et budget er at forudse dine økonomiske aktiviteter, så du ikke bruger flere penge, end dem du forventer at have til rådighed.
Et budget skal indeholde dels dine faste indtægter, som du for eksempel betaler hver måned, kvartal, halv- eller helårligt, og dels de variable indtægter, du forudser, at du vil få.
Det samme gælder for dine forventede udgifter.
Ved at indsætte indtægter og udgifter i et budgetskema, så kan du holde øje med, om der en balance mellem indtægter og udgifter. Du kan blandt andet udregne et månedligt gennemsnit på indtægter- og udgifter, så du for eksempel løbende afsætter et fast beløb til udgifter og på den måde undgår store udsving i din økonomi.
Laver du et budget for din samlede økonomi, kan du eventuelt bruge din kontooversigt til at forudse, hvilke indtægter og udgifter du kommer til at have, hvornår de falder, og hvilke beløb, der er tale om.
Laver du et projektbudget, så kan du for eksempel indhente priser på de udgifter, du forventer at have, så du kan lave så realistisk et budget som muligt.
Regnskab
Et regnskab er en oversigt over faktiske indtægter og udgifter, som du har i en given tidsperiode. Formålet med et regnskab er at give dig overblik, så du kan se pengestrømmene i din økonomi, løbende tjekke balancen mellem indtægter og udgifter, og som sidste ende kan give dig en resultatopgørelse på over- eller underskud.
Hvis du har en virksomhed, som er momsregistreret, så skal du også føre momsregnskab over køb og salg af varer og ydelser, som skal indberettes til SKAT for en given momsperiode.
Det er rigtig vigtigt, at du sørger for at gemme bilag – det vil sige regninger, fakturaer og lignende – i 5 år fra udgangen af regnskabsåret, så du har dokumentation for tallene i dit regnskab.
Bogføring
Bogføring er betegnelsen for den proces, hvor du systematisk registrerer alle de økonomiske aktiviteter i din virksomhed, som danner grundlaget for dit regnskab. Det inkluderer blandt andet:
- Kategorisering af transaktioner (eksempelvis løn, køb, salg).
- Dokumentation via bilag (eksempelvis fakturaer og kvitteringer).
- Løbende registrering af transaktioner.
Der findes en masse gode råd til, hvordan du laver bogføring, der sikrer dig effektiv økonomistyring og overholdelse af relevant lovgivning. Læs mere på SKAT’s hjemmeside.
Der findes en lang række litteratur og websider, som kan indføre dig i budgetlægningens og regnskabets kunst. Du kan også vælge at tage imod de tilbud, som de kommunale erhvervshuse og SKAT udbyder i form af fri rådgivning og kurser.
Tjek også Virksomhedsguiden, hvor du kan finde forklaringer og definitioner på mange regnskabstekniske begreber og downloade budgetskabeloner i Excel.
Vil du have professionel hjælp til at føre regnskab, så kan du kontakte en revisor.
Dyk ned i andre emner

Få hjælp
Mit Koda - din selvbetjening
Find vejledninger som er designet til at hjælpe dig med at få mest muligt ud af Mit Koda og få svar på de mest stillede spørgsmål.

Viden
Rettigheder
Få viden om ophavsret og forvaltning af rettigheder, som kan hjælpe dig med at navigere i de komplekse regler.

Viden
Årsrapporter
Få mere at vide om, hvordan Koda fordeler pengene.

Økonomi
Sådan overfører du dine Koda-penge til andre
Det er muligt at overføre din Koda-penge til andre.