Branding og PR

Har du defineret dit brand? Og bruger du det aktivt til at skabe synlighed for din musik, skabe publikum og professionelle samarbejder? Her finder du inspiration til at arbejde med dit brand og med PR.

Hvad er et brand?

Dit brand er det forretnings- og marketingsmæssige koncept, du bruger til at få dit publikum til at opdage og genkende dig som artist og din musik.
Det består af din biografi/fortælling, en unik stemme og tone i din kommunikation, en visuel identitet, merchandise samt historien og budskabet bag dine projekter.

At skabe et brand handler om at få energien fra din musik ind i din skriftlige og visuelle kommunikation, så du kan medvirke til at forme, hvilken oplevelse dit publikum får, når de ser dig og lytter til din musik.
Med et stærkt brand og narrativ er det lettere for folk at få en relation til dig som artist.

Derfor vil du gerne have et brand, der er:

  • Personligt; så folk ved, hvem du er, og hvilken musik de kan forvente.
  • Relevant; så folk ved, at du er aktiv, udgiver nyt musik og er til stede i hverdagen.
  • Genkendeligt; så din musik bliver hørt, du får flere fans, bliver anbefalet og får mere opmærksomhed.
  • Fællesskabsorienteret; så du kan skabe et fællesskab omkring din musik, for eksempel på sociale medier, der giver dine fans noget værdifuldt.
  • Professionelt; så du har en defineret profil, der for eksempel gør det lettere for musikselskaber at se, hvordan du passer ind i deres portefølje.

Sådan skaber du et brand

Kom godt i gang med PR

PR handler om at skabe og vedligeholde et bestemt image og relationer mellem dig som kunstner og offentligheden. For sangskrivere, komponister og musikere betyder det, at få din musik ud til et bredere publikum, opbygge dit brand og skabe opmærksomhed omkring dine projekter.

En effektiv PR-strategi inkluderer blandt andet:

  • Pressemeddelelser: Udsendelse af nyheder om dine udgivelser, koncerter eller andre vigtige begivenheder.
  • Interviews og medieoptrædener: Deltagelse i interviews på radio, tv eller podcasts for at nå ud til eksisterende eller nyt publikum.
  • Sociale medier: Aktiv tilstedeværelse på platforme som Instagram og Facebook for at engagere dine fans og dele opdateringer.
  • Netværk: Opbygning af relationer med journalister, bloggere og andre influencere, der kan hjælpe med at sprede budskabet om din musik.

PR er en vigtig del af din karriere som musiker, da det hjælper med at skabe synlighed og troværdighed, hvilket kan føre til flere muligheder og succes.

Gode råd til hvordan du kommer godt i gang

Inspiration til godt SoMe indhold

Skriv dagbog...

... når du skriver musik, er i studiet eller på turné. Så får du masser materiale at lave indhold af.

Behind the scenes

Lav korte videoteasere, hvor du giver dit publikum indblik i din kreative proces, en studiesession eller en turné.

Del ud af din inspiration!

Giv dit publikum et personligt indblik i, hvor du finder inspiration til din musik.

Connect med dine fans

Inddrag, tal med og stil spørgsmål til dine fans. Det skaber et fælleskab om din musik.

Vil du lære at lave en annoncekampagne til Facebook og Instagram?

Til webinaret 'Klædt på til musikbranchen - SoMe kampagner i praksis' satte vi Peter Bek fra Zacks's Talent i stævne til en snak om den gode SoMe kampagne og hvordan man rent praktisk griber det an.

Se webinaret SoMe kampagner i praksis

Det gode SoMe-opslag

... kan være mange ting, og måske du laver noget helt exceptionelt og kreativt selv, men her er et par tips til tendenser lige nu:

  • Video er det mest populære format.
  • Personligt indhold skaber relationer.
  • Fokus på modtageren er vigtigt.
  • Del gerne kilder til inspiration, motivation og how-to.
  • Vær kreativ i din brug af formater.
  • # er effektive - hvis de giver mening.
  • Deling og kommentarer får algoritmerne til at sende opslaget ud til flere.
  • Deler du en video så integrer den i stedet for at linke ud af platformen - eller sæt linket i kommentarfeltet.
  • God humor får meget opmærksomhed.

Person playing guitar

Hvordan skaber du et brand og markedsfører din musik?

Rammer du alle, rammer du ingen! Mød kommunikationsekspert Lise Michaela Lodahl og promotion-manager Signe Bønsvig og få konkrete råd til, hvordan du præsenterer dig selv som ny eller etableret artist.

Se videoserien