Har du defineret dit brand? Og bruger du det aktivt til at skabe synlighed for din musik, skabe publikum og professionelle samarbejder? Her finder du inspiration til at arbejde med dit brand og med PR.
Dit brand er det forretnings- og marketingsmæssige koncept, du bruger til at få dit publikum til at opdage og genkende dig som artist og din musik.
Det består af din biografi/fortælling, en unik stemme og tone i din kommunikation, en visuel identitet, merchandise samt historien og budskabet bag dine projekter.
At skabe et brand handler om at få energien fra din musik ind i din skriftlige og visuelle kommunikation, så du kan medvirke til at forme, hvilken oplevelse dit publikum får, når de ser dig og lytter til din musik.
Med et stærkt brand og narrativ er det lettere for folk at få en relation til dig som artist.
Derfor vil du gerne have et brand, der er:
PR handler om at skabe og vedligeholde et bestemt image og relationer mellem dig som kunstner og offentligheden. For sangskrivere, komponister og musikere betyder det, at få din musik ud til et bredere publikum, opbygge dit brand og skabe opmærksomhed omkring dine projekter.
En effektiv PR-strategi inkluderer blandt andet:
PR er en vigtig del af din karriere som musiker, da det hjælper med at skabe synlighed og troværdighed, hvilket kan føre til flere muligheder og succes.
Inspiration til godt SoMe indhold
... når du skriver musik, er i studiet eller på turné. Så får du masser materiale at lave indhold af.
Lav korte videoteasere, hvor du giver dit publikum indblik i din kreative proces, en studiesession eller en turné.
Giv dit publikum et personligt indblik i, hvor du finder inspiration til din musik.
Inddrag, tal med og stil spørgsmål til dine fans. Det skaber et fælleskab om din musik.
Til webinaret 'Klædt på til musikbranchen - SoMe kampagner i praksis' satte vi Peter Bek fra Zacks's Talent i stævne til en snak om den gode SoMe kampagne og hvordan man rent praktisk griber det an.
Se webinaret SoMe kampagner i praksis
Det gode SoMe-opslag
... kan være mange ting, og måske du laver noget helt exceptionelt og kreativt selv, men her er et par tips til tendenser lige nu:
Rammer du alle, rammer du ingen! Mød kommunikationsekspert Lise Michaela Lodahl og promotion-manager Signe Bønsvig og få konkrete råd til, hvordan du præsenterer dig selv som ny eller etableret artist.
Se videoserien