Hvordan udvikler og driver du din egen virksomhed? Entreprenørskab handler om at omsætte kreative idéer til at skabe en forretning med ønsket om en økonomisk omsætning og vækst.
Som sangskriver og kunstner vil du som udgangspunkt stå for at drive din egen selvstændige virksomhed - eventuelt med én eller flere samarbejdspartnere eller leverandører, som for eksempel en manager, et forlag, en booker eller et musikselskab. Derfor bliver det essentielt, at du skaber dig et overblik over, hvilke mål, du gerne vil nå, hvorfor og hvordan. Det vil være det fundament, som giver dig retning og som sikrer, at du arbejder mod en bæredygtig karriere både økonomisk og kunstnerisk.
Nu kan du få inspiration og sparring til at lave din helt egen virksomhedsplan. Få skabt en klar vision og mission for dit virke, sæt rammerne for udvikling af din kundebase, lav en SoMe strategi og meget mere.
Du kan også finde masser af inspiration, rådgivning og kurser indenfor kreativt iværksætteri under Iværksætterguiden.dk og via Erhvervshusene
Kunstnercentrisk entreprenørskab i praksis
Mød Pernille Skov - grundlægger af CAKI (Center for Anvendt Kunstnerisk Innovation) - når hun fortæller om kunstnercentrisk entreprenørskab, og om hvordan du kan bygge en virksomhed op om din musikkarriere.
Hvis du ønsker at starte din egen virksomhed, skal den registreres hos Erhvervsstyrelsen via Virk.dk. Her finder du også en guide til, hvordan du registrerer virksomheden, vælger virksomhedstype og branchekoder.
Sørg for at sætte dig ind i de lov- og skattemæssige krav, som de forskellige virksomhedstyper er underlagt. De lokale erhvervscentre og SKAT har løbende kurser for nystartede virksomheder, som du også med fordel kan deltage i.
Se optagelserne fra webinaret 'Klædt på til musikbranchen (1:10)', hvor du kan møde Luna Ersahin (AySay) og Christian Taagehøj (RMC), som tog en en snak om entreprenørskab.
Se videoserien