27. februar 2025
Der er mange måder at give dine gæster en god oplevelse på. Musik er en af dem. For musikken spiller en større rolle, end mange tror. Derfor bør du stille dig selv 3 spørgsmål, som kan hjælpe dig med at få en klar musikprofil. En musikprofil, dine gæster kan lide.
Tallene taler for sig selv: Op til 94% af gæsterne bemærker musikken, når de træder ind i et lokale. Dine gæster søger mindeværdige oplevelser, når de går ud – uanset om de går på bar, på galleri eller tager ud og spiser. Lyd og musik er noget af det første, dine gæster opfanger, og derfor bør du have styr på baggrundsmusikken.
For baggrundsmusik kan hjælpe med at fylde rummet, når dine ansatte er i baglokalet eller i køkkenet. Og undersøgelser viser, at fravær af musik kan have negativ effekt på atmosfæren og dermed dine gæster. Uden musik fratager du altså dine gæster en hyggelig atmosfære, som de søger, når de besøger dig. Hvis dine gæster er tilbøjelige til at forlade stedet på grund af manglende eller uinteressant musik, så er det værd at overveje, hvordan du kan udnytte musik til at engagere dine gæster. Så undgår du, at de vender om og kigger efter en af konkurrenterne.
Op til 53%
af gæster bryder sig nemlig ikke om at spise i stilhed – de foretrækker i så fald at gå et andet sted hen.
Mange forretninger og restauranter har stor succes med at tiltrække nye gæster, fordi de har fokus på musikken og har en musiklicens. Men hvordan sikrer man, at gæsterne får lyst til at komme igen?
I jagten på den gode oplevelse er der mange veje at gå, og en ofte uset vej er musikken. Det ved dine konkurrenter godt, og langt de fleste har fokus på musikken.
Musik er mere end Giro 413 i radioen eller en playliste, dine medarbejdere har kørende i baggrunden. Musik er følelser, stemning og godt humør. Musik er din mulighed for at fange gæster i den helt rette stemning og give dem en god oplevelse, så de bliver hængende lidt længere og får lyst til at komme igen. Hos dig – ikke din konkurrent. Du kan begynde med at interviewe dig selv.
95%
af beslutningstagere i restaurationsbranchen ser musik som en vigtig del af deres forretning. Det samme gør sig gældende for 76% i detailbranchen.
Spiller du den samme sang igen og igen? Eller har du sammensat en playliste af dine egne yndlingsnumre? Så bør du overveje, om dit musikkoncept matcher dine kunder. Du kan undersøge, om du sætter den rette stemning for dine gæster ved at svare på følgende spørgsmål:
Får du typisk besøg af store ungdomsgrupper, forretningsfolk eller måske barslende forældre? Overvej følgende:
Har du en klassisk frisørsalon, en familiær restaurant eller en luksuriøs forretning? Ved at sætte ord på stilen i din forretning, kan du blive klogere på, hvilken stemning, du vil skabe og hvilken musik, du vil spille. Notér 3-5 ord, som beskriver din forretning.
Er det den samme type gæster, der kommer på besøg om formiddagen og om aftenen? Musikkens tempo, stilart og volumen kan have stor indflydelse på, hvordan dine gæster opfatter stemningen. Et lavere tempo kan give en afslappende stemning, som får dine gæster til at blive lidt længere. Et hurtigere tempo kan øge kundestrømmen, og høj volumen kan give en festlig stemning. Beskriv, hvor højt du vil spille morgen, middag, eftermiddag og aften og på de forskellige ugedage.
Når du har tænkt over de tre spørgsmål og måske skrevet nogle noter ned, er du et skridt tættere på at have en plan for, hvordan du bruge musikken. Nu kan du begynde at finde musik, som passer til din målgruppe og stemningen i din forretning. Beslut så, hvilke artister, der passer godt at spille morgen, middag og aften hos jer. Du kan med fordel teste dine playlister over nogle uger for at se, hvordan dine gæster reagerer på musikken.
Du kan få adgang til mere end 38 millioner sange med en musiklicens hos Koda fremfor at spille musik fra en rettighedsfri tjeneste med et begrænset antal af ukendte sange. Med sange vi alle kender fra hele verden, kan du sammensætte lige præcis den musik, du og dine gæster kan lide at høre.
Musikkens værdi
Lyden af fransk bistro
Musik fra morgen til aften? På Silberbauers Bistro hører de musik dagen lang, og det gør både medarbejdere og gæster i godt humør.
Musikkens værdi
Lyden af glade medarbejdere
Vidste du, at dine medarbejdere går meget op i, hvilken musik du spiller på arbejdspladsen?
Musikkens værdi
Lyden af en rolig indkøbstur
I Meny spiller de musik i tre udvalgte zoner, som får kunderne til at slappe af og gå på opdagelse.