Maria Louise Reichardt
1. oktober 2024
Hos Meny vil butikschefen Torben give kunderne en særlig oplevelse – nemlig en rolig indkøbstur. Kunderne møder et særligt lydtapet, der skaber en rolig og imødekommende stemning på den ellers travle indkøbstur. Men der blæser ikke musik ud af højtalerne i hele butikken. Torben har udtænkt et særligt musikkoncept til udvalgte zoner i butikken.
Torben har truffet et bevidst valg om, at der ikke skal være musik i hele butikken. Valget er truffet af en mand, der kender sine kunder rigtig godt. Der er nemlig forskel på, hvornår en kunde er effektiv, og hvornår en kunde vil fordybe sig og inspireres.
Derfor har Meny valgt tre zoner i butikken, hvor de spiller musik for at skabe en behagelig oplevelse. Musikken skal give kunderne lyst til at gå på opdagelse i vinafdelingen, frugt & grønt og ferskvareafdelingen. Tre zoner, hvor kunderne typisk har brug for lidt ekstra tid og inspiration. Frugt & grøntafdelingen er den første afdeling, kunderne møder i Meny, hvor de bliver mødt af et overvældende udvalg af friske varer. I vinafdelingen går kunderne ofte på opdagelse og studerer udvalget. Samme koncept gælder i afdelingen for ferskvarer, hvor kunderne ofte søger idéer til weekenden og studerer delikatesserne. I alle tre zoner er musikken med til at skabe en stemning af ro og fordybelse, som giver kunderne lyst til at dvæle i udvalget.
Det handler om at skabe en sanselig oplevelse i udvalgte områder, så folk kan lade skuldrene falde ned og måske bruge et par minutter ekstra her.
- Torben, butikschef Meny
I de øvrige afdelinger er musikken fravalgt. For når kunderne går med indkøbslisten i hånden og skal huske de faste varer som mælk og mel, skal det helst foregå effektivt. Her handler det om at give folk ro til at få det, de skal bruge, hurtigt. Musikken er altså målrettet de områder, hvor kunderne oftest søger inspiration, mens de mere funktionelle afdelinger er fri for musik.
Mange supermarkeder fravælger baggrundsmusik eller benytter rettighedsfri musik, som ofte består af ukendte numre. Hos Meny har de aktivt valgt at investere i musik. Meny samarbejder med musikplatformen Auditiv, som sammensætter playlister, der passer til butikkens profil. Playlisten består af velkendt populærmusik, som kunderne typisk kender fra radioen.
Det er musik, folk kan genkende og relatere til. Det skaber en rolig og indbydende stemning, uden at det bliver for meget. Vi undgår metal og moderne pop, som kan skabe for meget energi i et travlt supermarkedsmiljø.
- Torben, butikschef Meny.
Brugen af musik i Meny er en del af en større strategi om at skabe en god kundeoplevelse. Lige så vel, som Meny prioriterer dygtige medarbejdere og et godt udvalg af varer, så prioriterer de også at bruge penge på en musiklicens fra Koda/Gramex og gode højtalere, så lydkvaliteten er i top.
Torben har erfaret, at musikken får kunderne til at blive lidt længere og lade sig inspirere - især i de afdelinger, hvor kunderne bruger tid på nøje at udvælge varerne. Og når kunderne bliver længere, kan de spørge medarbejderne til råds, som er eksperter, der gerne vil dele ud af deres viden. Viden, der er vigtig for Meny at give videre til kunderne.
Valget om at investere i musik skyldes, at butikken tiltrækker forskellige kundesegmenter og fungerer som en destination for inspiration. Mange kunder kommer uden en indkøbsliste. De er kvalitetsbevidste og undersøger gerne de forskellige varer i lang tid, inden de træffer en beslutning. Musikken er med til at skabe en behagelig oplevelse, så kunden ikke skal stresse rundt.
I vores Meny er vi et sted, hvor kunderne ofte kommer uden at vide præcist, hvad de skal have. Vores opgave er at inspirere dem, og det gør vi blandt andet med musik.
- Torben, butikschef Meny
For Meny handler musik om mere end blot lyd. De ved, at mange kunder har en travl hverdag, og derfor vil de gerne give dem en god og rolig indkøbsoplevelse. Og det bidrager musikken til.
Musikkens værdi
Lyden af glade medarbejdere
Vidste du, at dine medarbejdere går meget op i, hvilken musik du spiller på arbejdspladsen?
Musikkens værdi
Undgå akavet stilhed i frisørsalonen
Brug musik til skabe stemning for dine kunder i frisørsalonen, så du undgår stilhed.
Musikkens værdi
Fast musikkoncept giver økonomisk gevinst
På Coco Hotel har de skabt et fast musikkoncept, som tiltrækker lokale gæster.
Musikkens værdi
3 tips: Spil musik, dine gæster kan lide
Der er mange måder at give dine gæster en god oplevelse på. Musik er en af dem.