Musikforlagets aftaler

Hvordan skal aftalen mellem musikforlaget og ophaveren udformes? Hvordan fungerer en subforlagsaftale? Og hvad betyder dobbeltkrav egentlig? Her på siden kan du læse mere om musikforlagets aftaler og hvad du, som musikforlægger, bør være opmærksom på, når du indgår aftalerne.

Som musikforlag kan I have forskellige roller afhængig af de aftaler, som I indgår. I kan være originalforlag, der har lavet aftale med en sangskriver for et eller flere af personens værker, eller I kan være subforlag, som har aftale på et andet musikforlags værker i et specifikt territorium. Herunder vil vi gennemgå de mest gængse typer af aftaler for musikforlag, og hvordan du arbejder med dem i Koda.

Læs mere om de forskellige typer af roller og relationer.

Hvad betyder originalforlag og subforlag?

Originalforlag

Et musikforlag optræder i rollen som originalforlag, når det har erhvervet sine rettigheder til et værk ved at indgå aftale direkte med en ophaver. Ifølge en typisk aftale mellem musikforlag og ophaver har forlaget rettighederne for hele verden. Da et originalforlag dog ofte ikke arbejder direkte i alle territorier, kan originalforlaget, hvis det er aftalt i kontrakten med ophaveren, indgå aftale med et forlag i et andet land. Musikforlaget, som originalforlaget indgår aftale med, optræder da i rollen som subforlag. Et originalforlag kan indgå aftaler med flere subforlag, som dækker hvert sit territorium. Der skal dog være mindst ét land (som oftest originalforlagets hjemland), hvor det kun er originalforlaget, der har rettigheder.

Subforlag

Et musikforlag optræder i rollen som subforlag, når det har erhvervet sine rettigheder til et værk (oftest flere) ved en aftale med et originalforlag. Subforlaget repræsenterer originalforlagets værker i et specifikt territorium (ét eller flere bestemte lande) af originalforlagets område, og arbejder for ophaverens interesser i dette område. Subforlaget kan have erhvervet sine rettigheder på betingelse af at arbejde for at udbrede værket og/eller sørge for udgivelse af en lokal version (oversættelse) af værket. Subforlaget kan have rettighederne på både det oprindelige værk og en lokal version. Det skal fremgå af kontrakten mellem originalforlag og subforlag, hvilke rettigheder subforlaget har erhvervet.

Kontrakten mellem musikforlag og ophaver

Det er altid kun ophaveren selv, der har ophavsretten til sine musikværker. Når en musikforlægger indgår en kontrakt eller musikforlagsaftale med en komponist eller sangskriver, får musikforlæggeren nogle rettigheder til de værker, som er inkluderet i aftalen.

Forlagskontrakten mellem ophaver og musikforlag går typisk ud på, at musikforlæggeren skal arbejde for udbredelsen af komponistens eller sangskriverens værker og hjælpe dem med værkregistreringer til Koda, tilladelser, m.m. Til gengæld får musikforlaget typisk ret til en andel af ophaverens Koda- og NCB-betaling samt eventuelt andre relevante indtægter.

Det er et indbyrdes anliggende mellem musikforlag og ophaver at indgå en forlagskontrakt. Koda blander sig ikke i indholdet og har ikke mulighed for at give juridisk vejledning, fordi vi repræsenterer begge parter.

Vi henviser derfor i stedet til Code of Conduct i forbindelse med Musikforlagsaftaler, som er et resultat af et samarbejde mellem Musikforlæggerne i Danmark og komponistforeningerne, Autor, DKF og DPA.

Udformning af kontrakten

For at sikre korrekt forvaltning af rettighederne og en korrekt værkregistrering af værkerne til Koda, så er der en række forhold, der som minimum bør være aftalt i kontrakten mellem ophaver og musikforlag:

  • Navn på ophaver og musikforlag
  • Hvilke værker er omfattet af kontrakten
  • Størrelsen af musikforlagets andel
  • Kontraktens løbetid
  • Territorium (i hvilke lande/områder har musikforlaget rettigheder)
  • Størrelsen af den samlede forlagsandel ved en eventuel subforlægning

Generalkontrakt

En generalkontrakt er en særlig type aftale, som et musikforlag kan lave med en ophaver. Her får musikforlaget ret til andele på alle ophaverens værker, eller alternativt alle værker skrevet i en bestemt periode. Når musikforlaget indgår generalkontrakt med en ophaver, skal alle værker inkluderet i aftalen, eksisterende og fremtidige, registreres af musikforlaget selv, for at musikforlaget kan få andele på værkerne.

Ophør af forlagskontrakten

Koda skal have besked, når en forlagskontrakt ophører. Når ophaver og musikforlag er enige om en udløbsdato, skal vi i Koda have besked om ophør af forlagskontrakten, hvad enten det er for et enkelt værk eller for alle værker i aftalen. Send en mail til [email protected] med den nødvendige information om dato for ophør, værker og eventuelt aftalenummer, hvis det er hele aftalen, der ophører, osv.

Subforlagskontrakt mellem to musikforlag

Når to musikforlag laver en subforlagsaftale med hinanden, så er det et anliggende mellem dem. Koda kan ikke levere eksempler på hvordan en subforlagskontrakt kan se ud, og vi har heller ikke mulighed for at yde juridisk vejledning, da vi repræsenterer begge parter. Vi henviser i stedet til Musikforlæggernes interne Code of Conduct, som kan læses på Musikforlæggernes hjemmeside: Code of Conduct for Musikforlæggernes medlemmer.

For at sikre korrekt forvaltning af rettighederne og korrekt registrering af værkerne, anbefaler vi, at der som minimum er aftalt følgende i kontrakten mellem originalforlag og subforlag:

  • Navn på musikforlag og subforlag
  • Hvilke værker er omfattet af aftalen (titler og ophavere).
  • I hvilket territorium har subforlaget rettigheder.
  • Kontraktens løbetid. Se mere under “Kontraktdatoer”.
  • Den indbyrdes andelsfordeling mellem originalforlag og subforlag.
  • Den indbyrdes andelsfordeling imellem ophaverne (som den nu måtte fremgå af en medfølgende værkliste).

Ved oversættelser eller arrangementer kan aftales:

  • Andelsstørrelse til oversætter eller arrangør.
  • Om aftalen kun gælder oversættelses- eller arrangementsversionen, eller om subforlaget også har ret til andele på originalværket.

Katalogaftale (generel subforlægning)

Når et subforlag laver aftale med et originalforlag om at håndtere originalforlagets rettigheder for en større del af deres værker i et aftalt territorium, så kaldes det en katalogaftale eller en generel subforlægning.

Registrering af katalogaftale hos Koda

Når kontrakten er på plads, og før du registrerer værkerne, skal aftalen registreres hos Koda, så vi har styr på, hvad I har aftalt. Det gøres via en aftaleblanket, som du kan få tilsendt sammen med en vejledning, ved at skrive til [email protected].

Derefter, når katalogaftalen er registreret i Koda, vil du få et aftalenummer retur, som du skal bruge, når værkerne registreres.

Kontraktdatoer

En kontrakts start- og slutdato er afgørende for musikforlagets udbetaling fra Koda og NCB. Vi er opmærksomme på, at ”dato-begrebet” kan opfattes meget forskelligt, så derfor definerer vi begreberne i det følgende. Vi har medtaget de engelske udtryk, fordi de for nogle er mere sigende end de danske.

Kontraktdatoer

Retroaktive forlagsaftaler

Forlagsaftaler kan markeres som retroaktive, hvilket betyder at musikforlaget vil kunne modtage udbetaling for fremførelser, som endnu ikke er udbetalt. Derfor, hvis en aftale markeres retroaktiv, så vil der ikke blive kigget på aftalens startdato. Dette gælder dog kun for fremførelser i Danmark og de øvrige nordiske lande.

Hvis en forlagskontrakt gælder Life of Copyright, betyder det, at musikforlaget har ret til at modtage udbetaling for brugen af værket i den fulde beskyttelsestid (som for danske værker p.t. er 70 år efter udgangen af ophaverens dødsår).

Musikforlaget bevarer dermed sine rettigheder til de værker, der oprindelig var inkluderet i Life of Copyright-aftalen, også selv om aftalen ophører og der ikke tilføjes nye værker.

Dobbeltkrav / Counterclaims

Hvis mere end ét originalforlag eller subforlag registrerer det samme værk, så de samlede forlagsandele overstiger de mulige forlagsandele, er der tale om et såkaldt ”dobbeltkrav” (på engelsk “counterclaim”).

Dobbeltkrav kan opstå fordi:

  • Et musikforlag registrerer alle værker i en katalogaftale uden at være bekendt med, at der allerede eksisterer aftale med et andet musikforlag på enkelte værker.
  • Forlagsaftalen gælder for et andet territorium end det oplyste.
  • Registreringen viser maksimal forlagsandel, selvom musikforlaget ikke har aftale med alle ophavere på værket.
  • Den ophaver, der er aftale med, råder over en mindre andel end registreret af musikforlaget.
  • Forlagsaftalen er udløbet, uden at dette er blevet oplyst til Koda.
  • Forlagsaftalen – typisk subforlagsaftaler – er blevet fortolket med en større andel end den korrekte.
    • Eksempel: En 50%-aftale kan både dække over 50% af forlagsrettighederne, over 50% af hele værket eller over 50% af ophaverens andele.
  • Der er uoverensstemmelse mellem aftalernes collection-perioder.
  • Der er uoverensstemmende oplysninger om ophavernes indbyrdes fordeling.
  • En ophaver har skrevet kontrakt med mere end et musikforlag, på en måde så fordelingsreglerne ikke kan overholdes.

Håndtering af dobbeltkrav

Der kan være to måder at kommunikere om dobbeltkrav på. Musikforlaget kan som vanligt få tilsendt dobbeltkravslister to gange årligt. Med Kodas overgang til Cube databasen, er der også etableret et counterclaim system, hvor musikforlagene selv kan logge ind og få løst situationen med deres konfliktende krav. Hvis musikforlaget ikke beder om adgang til counterclaim systemet, så vil al korrespondance foregå via Koda, indtil videre.

Dobbeltkravslister - den kendte metode

Når vi skal udbetale for dobbeltkravsværker, vil de involverede musikforlag, som er medlem af Koda, få tilsendt en liste med oplysninger om, hvilke andre musikforlag, der også har registreret krav på de pågældende værker.

Musikforlaget modtager følgende lister:

  • En simpel liste over værker i dobbeltkrav, der har været aktuelle i Kodas og NCB's udbetalinger. Listen er i Excel format og indeholder beløb.
  • En detaljeret liste over alle værker i dobbeltkrav mellem specifikke musikforlag, uanset om der er penge på eller ej. Hvis man som musikforlag vil se specifikke andre musikforlag, man er i dobbeltkrav med, kan man filtrere denne liste.
    Listen er i Excel format og indeholder ikke beløb.

Listerne med Koda- og NCB-udbetalingsaktuelle værker i dobbeltkrav sendes automatisk ud til de involverede Koda musikforlag hvert år omkring marts og september. Hvis du ikke har modtaget en forventet liste, så send en mail til [email protected].

Dobbeltkrav - ny praksis og nye tidsfrister

I forbindelse med Kodas overgang fra værkdatabasen ICE til det nye ICE Cube, er der blevet implementeret nye internationale retningslinjer for håndtering af værker i dobbeltkrav. Den nye praksis vil gælde for alle dobbeltkrav, der måtte opstå efter 20. januar 2025.

Når et dobbeltkrav (counterclaim) oprettes i Cube-systemet, bliver de relevante parter og deres selskab informeret. Beskeder sendes til de involverede parter, som derefter kan logge ind i Cube counterclaim systemet, for at se og håndtere deres krav.

Hvis du ønsker adgang til counterclaim systemet, så kan du bestille en adgang ved at sende en mail til [email protected].

Hvis du ikke har eller ønsker adgang til counterclaim systemet, så sørger Koda for kommunikationen imellem musikforlag og counterclaim systemet.

Tidsfrister og proces i counterclaim systemet

  • Early Warning: En tidlig advisering sendes til den part, der har registreret det første krav på værket, men der er ingen deadline for denne besked.

  • Support Claim: Fra det tidspunkt hvor en part bliver bedt om at understøtte sit krav, har denne part 60 dage til at indsende den nødvendige dokumentation.

  • Claim Not Supported: Hvis en part ikke dokumenterer sit krav inden for de 60 dage, vil ICE fjerne kravet.

  • Withdraw Claim: En part kan selv trække sit krav tilbage. ICE vil derefter fjerne kravet fra værket.

  • Reduce Claim: Et part kan også reducere sit krav, og ICE vil da justere partens andele på værket.

Gamle dobbeltkrav følger de gamle regler

For gamle dobbeltkrav, fra før 20. januar 2025, gælder den gamle praksis: Musikforlaget i Koda bliver bedt om at kontakte det andet musikforlag for at nå til enighed. Der sondres ikke imellem, hvem der først har registreret et værk eller angiver at have den ældste kontrakt-dato. Indtil der er opnået enighed om rettighederne, bliver eventuelle beløb for de andele, der er tvivl om, tilbageholdt (beløb er i “suspense”).